Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
Metro
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 6 spelers
- Speelduur
- 30 tot 45 minuten
- Leeftijd
- 8+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- Spelmechanismen
- Network and Route Building, Tile Placement
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 6 spelers
- Speelduur
- 30 tot 45 minuten
- Leeftijd
- 8+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- BGGID
€ 46,50
Momenteel Uitverkocht
Metro is een fascinerend bordspel dat strategie en planning combineert in een meeslepende spelervaring. Het spel, dat vergelijkbaar is met bekende spellen zoals Streetcar, Tsuro, Tantrix en Spaghetti Junction, heeft zijn eigen unieke draai. In Metro streven spelers niet naar korte, directe routes. In plaats daarvan is het doel om de spoorlijnen zo lang mogelijk te maken.
Bij het begin van het spel worden een aantal treinen rond het bord geplaatst. Elke keer als een tegel wordt geplaatst die een trein met een station verbindt (aan de rand of in het midden van het bord), wordt die trein verwijderd en scoort de speler punten voor elke tegel waar de route overheen gaat. Dit kan ervoor zorgen dat één tegel meerdere keren scoort als het spoor daar omheen loopt. Dubbele punten worden gescoord voor verbindingen met steden, de stations in het midden van het bord.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de grafische theorie, is een belangrijk onderdeel van het Metro spelontwerp dat de routes altijd een startstation verbinden met een leeg eindstation, in plaats van een route naar een ander startstation. De tegels volgen een ontwerpprincipe dat toestaat dat elke tegel op elk open raster kan worden geplaatst, onderhevig aan regels voor uitlijning met bestaande tegelranden. Als de regels correct worden gevolgd, zorgt de routing voor alle treinen om te scoren, zij het niet noodzakelijkerwijs voor de hoge waarde die de eigenaar graag zou willen behalen.
Het spel werd oorspronkelijk uitgebracht als Iron Horse en later opnieuw geïmplementeerd als Cable Car.
Bij het begin van het spel worden een aantal treinen rond het bord geplaatst. Elke keer als een tegel wordt geplaatst die een trein met een station verbindt (aan de rand of in het midden van het bord), wordt die trein verwijderd en scoort de speler punten voor elke tegel waar de route overheen gaat. Dit kan ervoor zorgen dat één tegel meerdere keren scoort als het spoor daar omheen loopt. Dubbele punten worden gescoord voor verbindingen met steden, de stations in het midden van het bord.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de grafische theorie, is een belangrijk onderdeel van het Metro spelontwerp dat de routes altijd een startstation verbinden met een leeg eindstation, in plaats van een route naar een ander startstation. De tegels volgen een ontwerpprincipe dat toestaat dat elke tegel op elk open raster kan worden geplaatst, onderhevig aan regels voor uitlijning met bestaande tegelranden. Als de regels correct worden gevolgd, zorgt de routing voor alle treinen om te scoren, zij het niet noodzakelijkerwijs voor de hoge waarde die de eigenaar graag zou willen behalen.
Het spel werd oorspronkelijk uitgebracht als Iron Horse en later opnieuw geïmplementeerd als Cable Car.
- Spelmechanismen
- Network and Route Building, Tile Placement
- Designer
- Dirk Henn