Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 tot 5 spelers
- Speelduur
- 30 tot 45 minuten
- Leeftijd
- 7+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Map Addition, Tile Placement
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 tot 5 spelers
- Speelduur
- 30 tot 45 minuten
- Leeftijd
- 7+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- BGGID
Carcassonne: 20th Anniversary Edition is een speciale uitgave van Carcassonne om de 20e verjaardag van het Spiel des Jahres te vieren. Deze editie bevat de tegels van het Carcassonne basisspel, "De Rivier" mini-uitbreiding (met vijf nieuwe riviertegels), "De Abt" mini-uitbreiding, en een nieuwe 15-tegel "jubileum" mini-uitbreiding. Alle tegels zijn versierd met UV-print, met veel gedetailleerde easter eggs verborgen in de kunst. Kostuumstickers zijn inbegrepen voor het geval je je meeples wilt "aankleden".
De gehele inhoud is compatibel met bestaande en toekomstige Carcassonne uitgaven.
Carcassonne is een spel waarbij de spelers een tegel trekken en plaatsen met daarop een stukje Zuid Frans landschap. De tegel kan een stad, een weg, een klooster, grasland of een combinatie daarvan bevatten, en hij moet worden gelegd naast tegels die al uitgespeeld zijn, zodanig dat steden met steden worden verbonden, wegen met wegen, enzovoort. Als een speler een tegel heeft aangelegd, kan hij besluiten om een van zijn speelfiguren in een van de gebieden op de tegel te zetten: in de stad als ridder, op de weg als rover, in een klooster als monnik, of op het gras als boer. Is dat gebied voltooid, dan levert dat speelfiguur punten op voor zijn eigenaar.
Tijdens een spelletje Carcassonne worden de spelers geconfronteerd met beslissingen als: "Is het echt de moeite waard om mijn laatste pion daar neer te zetten?" of "Moet ik deze tegel gebruiken om mijn stad uit te breiden, of moet ik hem in plaats daarvan in de buurt van mijn tegenstander leggen, zodat hij het moeilijk krijgt om zijn project te voltooien en punten te scoren?" Aangezien de spelers slechts één tegel plaatsen en de optie hebben om er één speelfiguur op te plaatsen, verlopen de beurten snel, ook al is het een spel vol opties en mogelijkheden.
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Map Addition, Tile Placement
- Designer
- Klaus-Jürgen Wrede