Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
EDO
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 60 tot 75 minuten
- Leeftijd
- 12+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- Spelmechanismen
- Action Queue, Hand Management, Point to Point Movement, Simultaneous Action Selection
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 60 tot 75 minuten
- Leeftijd
- 12+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- BGGID
Speciale prijs
€ 43,50
Normale prijs
€ 57,50
Op voorraad - Vandaag Verzonden
EDO brengt je naar het fascinerende Japan van het tweede millennium, waar je jezelf bewijst als een Daimyo die zijn Shogun wil dienen. Je zult je Samurai inzetten om kastelen, markten en huizen te bouwen, niet alleen in Tokyo, maar ook in de omliggende regio's.
EDO, oorspronkelijk bekend als Altiplano, is de trots van de Hippodice Game Design competitie, waar het werd bekroond als "beste avondvullende spel" in 2010. Als speler heb je aan het begin vijf Samurai-tegels, zeven huizen, een markt en drie vierkante actiekaarten. Elke kaart biedt vier verschillende acties. Zo kun je bijvoorbeeld rijst verzamelen, geld inzamelen, hout verzamelen of gebouwen bouwen, afhankelijk van het aantal Samurai dat je voor de actie inzet.
In EDO kies je gelijktijdig met je medespelers welke acties je wilt uitvoeren en in welke volgorde, vergelijkbaar met de planningsfase in Dirk Henn's Wallenstein en Shogun. Daarna voer je de acties uit in de beurtvolgorde, waarbij je je Samurai over het bord verplaatst (tegen betaling van $1 per verplaatste ruimte) om acties uit te voeren. Voordat je je Samurai kunt verplaatsen, moet je echter een actie gebruiken om ze op het spelbord te plaatsen.
Daarnaast kun je extra actiekaarten werven van een reeks aan de zijkant van het spelbord, waardoor je meer keuzemogelijkheden krijgt voor de rest van het spel.
Het bouwen in steden kost je middelen, maar levert je punten en geld op. Hoe meer spelers in een stad bouwen, hoe meer de fondsen worden verdeeld onder de aanwezigen, waarbij de eersten in de stad een groter aandeel ontvangen. Je kunt ook punten verdienen of stenen kopen door te handelen met een rondreizende koopman.
Het spel eindigt zodra minstens één speler twaalf punten heeft verzameld. De speler met de meeste punten wint.
EDO, oorspronkelijk bekend als Altiplano, is de trots van de Hippodice Game Design competitie, waar het werd bekroond als "beste avondvullende spel" in 2010. Als speler heb je aan het begin vijf Samurai-tegels, zeven huizen, een markt en drie vierkante actiekaarten. Elke kaart biedt vier verschillende acties. Zo kun je bijvoorbeeld rijst verzamelen, geld inzamelen, hout verzamelen of gebouwen bouwen, afhankelijk van het aantal Samurai dat je voor de actie inzet.
In EDO kies je gelijktijdig met je medespelers welke acties je wilt uitvoeren en in welke volgorde, vergelijkbaar met de planningsfase in Dirk Henn's Wallenstein en Shogun. Daarna voer je de acties uit in de beurtvolgorde, waarbij je je Samurai over het bord verplaatst (tegen betaling van $1 per verplaatste ruimte) om acties uit te voeren. Voordat je je Samurai kunt verplaatsen, moet je echter een actie gebruiken om ze op het spelbord te plaatsen.
Daarnaast kun je extra actiekaarten werven van een reeks aan de zijkant van het spelbord, waardoor je meer keuzemogelijkheden krijgt voor de rest van het spel.
Het bouwen in steden kost je middelen, maar levert je punten en geld op. Hoe meer spelers in een stad bouwen, hoe meer de fondsen worden verdeeld onder de aanwezigen, waarbij de eersten in de stad een groter aandeel ontvangen. Je kunt ook punten verdienen of stenen kopen door te handelen met een rondreizende koopman.
Het spel eindigt zodra minstens één speler twaalf punten heeft verzameld. De speler met de meeste punten wint.
- Spelmechanismen
- Action Queue, Hand Management, Point to Point Movement, Simultaneous Action Selection
- Designer
- Louis Malz