Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
EKO
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 30 tot 75 minuten
- Leeftijd
- 8+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- Spelmechanismen
- Grid Movement, Modular Board
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 30 tot 75 minuten
- Leeftijd
- 8+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- BGGID
Speciale prijs
€ 33,50
Normale prijs
€ 44,50
Op voorraad - Vandaag Verzonden
Dompel jezelf onder in de wereld van EKO, een bordspel waar tactiek, strategie en inzicht samenkomen. Wie het eerst een paleis bouwt en 12 overwinningspunten (VP) verzamelt door gebouwen te bouwen en Keizers gevangen te nemen, wint het spel.
In EKO begint het spel met een bord vol willekeurig geplaatste pionnen. Elke speler kan voor het spel begint zijn Keizer-pion omwisselen met een andere pion op het bord. In jouw beurt voer je eerst de actiefase uit, gevolgd door de versterkingsfase.
In de actiefase kies je voor één enkele actie: verplaatsen, bouwen of aanvallen. Aanvallen kan alleen wanneer jouw stapel strikt meer stukken bevat dan de vijandelijke stapel - tenzij een stapel van één stuk een stapel van vier stukken aanvalt en vernietigt.
Bouwen is een essentieel onderdeel van EKO. Elk terreintype biedt specifieke bouwmogelijkheden. Om een gebouw te bouwen op een lege ruimte of op een ruimte waar al een van jouw gebouwen staat, moet je stukken opofferen van een aangrenzende stapel.
Tijdens de versterkingsfase moet je minimaal één stuk terug in het spel brengen als je stukken in je reserve hebt. Je mag maximaal drie stukken op een stapel van jouw kleur op het bord plaatsen, mits deze stapel niet grenst aan een gebouw van een andere speler.
Het spel eindigt direct wanneer een speler 12 VP heeft verzameld door de waarden van zijn gebouwen op het bord en eventuele gevangen Keizers op te tellen - elk dorp is 1VP waard, elke toren 2VP en elk kasteel en gevangen Keizer 3VP - en ten minste één paleis heeft.
In EKO begint het spel met een bord vol willekeurig geplaatste pionnen. Elke speler kan voor het spel begint zijn Keizer-pion omwisselen met een andere pion op het bord. In jouw beurt voer je eerst de actiefase uit, gevolgd door de versterkingsfase.
In de actiefase kies je voor één enkele actie: verplaatsen, bouwen of aanvallen. Aanvallen kan alleen wanneer jouw stapel strikt meer stukken bevat dan de vijandelijke stapel - tenzij een stapel van één stuk een stapel van vier stukken aanvalt en vernietigt.
Bouwen is een essentieel onderdeel van EKO. Elk terreintype biedt specifieke bouwmogelijkheden. Om een gebouw te bouwen op een lege ruimte of op een ruimte waar al een van jouw gebouwen staat, moet je stukken opofferen van een aangrenzende stapel.
Tijdens de versterkingsfase moet je minimaal één stuk terug in het spel brengen als je stukken in je reserve hebt. Je mag maximaal drie stukken op een stapel van jouw kleur op het bord plaatsen, mits deze stapel niet grenst aan een gebouw van een andere speler.
Het spel eindigt direct wanneer een speler 12 VP heeft verzameld door de waarden van zijn gebouwen op het bord en eventuele gevangen Keizers op te tellen - elk dorp is 1VP waard, elke toren 2VP en elk kasteel en gevangen Keizer 3VP - en ten minste één paleis heeft.
- Spelmechanismen
- Grid Movement, Modular Board
- Designer
- Henri Kermarrec