Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 spelers
- Speelduur
- 180 minuten
- Leeftijd
- 14+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- Spelmechanismen
- Action Points, Card Play Conflict Resolution, Force Commitment, Hand Management, Point to Point Movement, Secret Unit Deployment, Turn Order: Auction, Variable Set-up
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 spelers
- Speelduur
- 180 minuten
- Leeftijd
- 14+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- BGGID
De slag bij Sekigahara, in 1600 gestreden op een kruispunt in Japan, verenigde die natie voor meer dan 250 jaar onder de familie Tokugawa.
In Sekigahara kun je die oorlog opnieuw uitvechten als Ishida Mitsunari, verdediger van een erfgenaam, of Tokugawa Ieyasu, de machtigste daimyo (feodale heer) van Japan.
De campagne duurde slechts 7 weken, waarin elke partij een leger en een strategie improviseerde met wat hun bondgenoten konden leveren. Elke leider twijfelde sterk aan de loyaliteit van zijn eenheden, en terecht. Verschillende daimyo weigerden te vechten; sommigen keerden zelfs midden in de strijd van kant.
Om Japan te veroveren moet je meer doen dan een leger opzetten - je moet er zeker van zijn dat het je zal volgen in de strijd. Koester de loyaliteit van je bondgenoten en zet ze alleen in als je zeker bent van hun trouw. Win een gevecht door een overloper te winnen uit de gelederen van je tegenstander.
Sekigahara zit vol met ongewone mechanieken:
Er wordt niet gedobbeld.
Kaarten staan voor loyaliteit en motivatie. Zonder een passende kaart gaat een leger niet de strijd aan.
Loyaliteit wordt vertegenwoordigd door de handgrootte, die elke beurt fluctueert.
Gevechten zijn een reeks van inzetten, van verborgen eenhedenstapels, gebaseerd op verborgen loyaliteitsfactoren. Loyaliteit Challenge kaarten creëren potentiële overlopers.
Sekigahara is een blokspel van 3 uur gebaseerd op de Japanse campagne die in 1600 werd gevoerd. De 7 weken durende oorlog, uitgevochten langs de twee belangrijkste snelwegen van Japan en in verspreide belegeringen en schermutselingen in het binnenland, verhief Tokugawa Ieyasu tot shogun en verenigde Japan voor 265 jaar.
Sekigahara is ontworpen om een historisch authentieke ervaring te bieden binnen een intuïtief spelmechanisme dat in één keer kan worden gespeeld. Er is veel moeite gedaan om een schoon spelmechanisme te behouden. (Ondanks een gezonde hoeveelheid historische details zijn de regelset slechts 6 pagina's). Kans neemt de vorm aan van onzekerheid en niet van geluk.
Er wordt niet gedobbeld; gevechten worden beslist met kaarten. Blokken = legers en kaarten = motivatie. De combinatie van leger en motivatie zorgt voor impact op het slagveld. Legers zonder bijpassende kaarten vechten niet. Gevechten worden snel opgelost, maar met spanning, tactische deelname en een breed scala aan mogelijke uitkomsten.
Legitimiteit wordt vertegenwoordigd door de handgrootte, die elke week fluctueert volgens het aantal kastelen dat een speler bezit. Bepaalde gebeurtenissen verminderen de legitimiteit, zoals troepenmarsen en verloren gevechten. Rekrutering is een functie van de controle van een daimyo over belangrijke productiegebieden. Doelstellingen (vijandelijke eenheden, kastelen, grondstoffen) zijn overal op de kaart aanwezig.
De beginopstelling is variabel, zodat de situatie altijd vers is. Verborgen informatie (blokken en kaarten) zorgt voor extra onzekerheid. Op deze manier voelt het spel aan als de werkelijke campagne.
Blokken zijn groot en stapelbaar. Elke eenheid op het bord is in één keer zichtbaar, en de strategische situatie is in één oogopslag te overzien. De componenten gebruiken authentieke clanaanduidingen en kleuren, en voelen Japans aan.
De doelstellingen (kastelen en economische centra) en strijdkrachten (legers van geallieerde daimyo) zijn historisch verantwoord verspreid. Steun aan het ene front betekent verwaarlozing van het andere. De speler wordt heen en weer geslingerd tussen concurrerende prioriteiten. Elke partij vraagt zich af waar zijn tegenstander wil vechten, en waar hij niet klaar voor is. Er zit veel bluf in het spel.
Elke speler moet de verschillende daimyo van zijn coalitie bijeenbrengen en het moreel en de motivatie van elke clan beheren. De krachten zijn versnipperd, en hoewel er redenen zijn om ze te verenigen, zijn de doelstellingen ook versnipperd, en het tijdsbestek compact, zodat er over het hele eiland schermutselingen plaatsvinden.
TIJDSCHAAL 1 week per beurt voor 2 spelers
KAARTSCHAAL Punt naar punt
EENHEIDSCHAAL Een blok = 5000 soldaten
AANTAL SPELERS 2
COMPONENTEN
Gemonteerde kaart
119 houten stukken
1 en 1/2 stickervellen
110 kaarten
Regelboek
Twee hulpkaarten voor spelers
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)