Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
Stapelstad
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 45 tot 60 minuten
- Leeftijd
- 8+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Chaining, End Game Bonuses, Hand Management
- Taal
- Nederlands
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 45 tot 60 minuten
- Leeftijd
- 8+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- BGGID
Speciale prijs
€ 33,88
Normale prijs
€ 45,50
Momenteel niet verkrijgbaar
Stap in de wereld van Stapelstad, waar spelers de rol van bouwbedrijven op zich nemen met één doel: het opbouwen van een bruisende woonwijk. Dit is geen gemakkelijke taak, want om te slagen, moet je prestigieuze stukken land selecteren om huizen en stadsstructuren op te bouwen.
Het speelbord van Stapelstad toont een raster van vakjes, elk met 1-5 gekleurde stippen. Elke speler heeft een set gekleurde huisstukken, maar let op, de kleuren hebben geen verband met de ruimte op het bord. Tijdens een beurt kun je ofwel 2 gekleurde kaarten uit het deck trekken en aan je hand toevoegen (met een limiet van 5 kaarten in je hand), of kaarten weggooien om een gebouw te plaatsen, en daarna een kaart trekken.
Het bouwen in Stapelstad vereist strategie. Je moet bouwen naast een bestaande structuur (of de centrale ruimte aan het begin van het spel), en je moet 1 of meer kaarten van dezelfde kleur als de stippen in de ruimte waar je wilt bouwen weggooien. Je kunt 1-5 kaarten weggooien, waarna je 1-5 van je huisstukken op deze ruimte plaatst en punten scoort gelijk aan het aantal stippen op de ruimte vermenigvuldigd met het aantal huisstukken dat je hebt geplaatst. Je kunt meerdere gebouwen in een beurt bouwen, zolang je volgende gebouw grenst aan het laatste dat je hebt gebouwd.
Het spel eindigt wanneer een speler 2 of minder huisstukken in hun voorraad heeft. Vervolgens worden de eindscores berekend, waarbij twee van de districten punten toekennen voor de hoogste gebouwen en de andere twee voor de meeste gebouwen. Extra punten gaan naar de speler met de langste groep aangrenzende gebouwen.
Stapelstad is niet alleen een spel van bouwen, maar ook van tactiek en strategie. Het is een spannende uitdaging waarbij de winnaar niet alleen de beste bouwer is, maar ook de slimste strateeg.
Het speelbord van Stapelstad toont een raster van vakjes, elk met 1-5 gekleurde stippen. Elke speler heeft een set gekleurde huisstukken, maar let op, de kleuren hebben geen verband met de ruimte op het bord. Tijdens een beurt kun je ofwel 2 gekleurde kaarten uit het deck trekken en aan je hand toevoegen (met een limiet van 5 kaarten in je hand), of kaarten weggooien om een gebouw te plaatsen, en daarna een kaart trekken.
Het bouwen in Stapelstad vereist strategie. Je moet bouwen naast een bestaande structuur (of de centrale ruimte aan het begin van het spel), en je moet 1 of meer kaarten van dezelfde kleur als de stippen in de ruimte waar je wilt bouwen weggooien. Je kunt 1-5 kaarten weggooien, waarna je 1-5 van je huisstukken op deze ruimte plaatst en punten scoort gelijk aan het aantal stippen op de ruimte vermenigvuldigd met het aantal huisstukken dat je hebt geplaatst. Je kunt meerdere gebouwen in een beurt bouwen, zolang je volgende gebouw grenst aan het laatste dat je hebt gebouwd.
Het spel eindigt wanneer een speler 2 of minder huisstukken in hun voorraad heeft. Vervolgens worden de eindscores berekend, waarbij twee van de districten punten toekennen voor de hoogste gebouwen en de andere twee voor de meeste gebouwen. Extra punten gaan naar de speler met de langste groep aangrenzende gebouwen.
Stapelstad is niet alleen een spel van bouwen, maar ook van tactiek en strategie. Het is een spannende uitdaging waarbij de winnaar niet alleen de beste bouwer is, maar ook de slimste strateeg.
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Chaining, End Game Bonuses, Hand Management
- Designer
- Reiner Knizia