Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 1 tot 6 spelers
- Speelduur
- 120 tot 180 minuten
- Leeftijd
- 12+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Dice Rolling, End Game Bonuses, Events, Open Drafting, Secret Unit Deployment, Solo / Solitaire Game
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 1 tot 6 spelers
- Speelduur
- 120 tot 180 minuten
- Leeftijd
- 12+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- BGGID
Met Border Reivers: Anglo-Scottish Border Raids, 1513-1603, wordt u ondergedompeld in de turbulente periode van grensconflicten tussen Engeland en Schotland. In dit spel neemt elke speler de leiding over een van de Marches, als leider van een van de zes voornaamste grensfamilies: Grey, Fenwick, Dacre, Maxwell, Kerr of Hume. Uw doel? Het vergroten van de rijkdom en roem van uw clan tijdens de regeerperiodes van Henry en Elizabeth om de eeuw te eindigen als de meest beruchte Border Reiver aller tijden. Spelers verdienen VP's (Victory Points) door succesvolle gevechten, het verzamelen van grote kuddes vee, en door hun beruchtheid boven die van de andere spelers in de regio's van de kaart te verhogen.
Tweehonderd jaar lang voerden Engeland en Schotland oorlog over de grens. In 1482 was het onfortuinlijke stadje Berwick-upon-Tweed, ooit de rijkste havenstad van Schotland, al dertien keer van handen veranderd. Tegen de tijd dat Henry VIII in 1509 de Engelse troon besteeg, had het vijftig mijl brede stuk glooiende heuvels en adembenemende uitzichten aan de grens decennia van ontbering en wreedheden gezien.
Toch volhardden de veerkrachtige families die op deze grenslanden woonden. Zij leefden voornamelijk van het vee dat ze konden hoeden in de velden nabij hun woonplaatsen, niet in staat te rekenen op het overleven van gewassen tot de oogst. Wanneer de voorraden slonken, was een raid om te stelen van de buren vaak het antwoord. Raids waren vaak zorgvuldig geplande operaties, waarbij meerdere grensfamilies zich verenigden om vee te stelen van een gezamenlijke vijand in het holst van de nacht.
Om deze constante vijandigheid te bestrijden, stelden Engeland en Schotland het systeem van de March Law in. Elk land verdeelde zijn grenslanden in een Oost, Midden en West March, elk van deze zes gebieden werd beheerd door een Warden die verantwoordelijk was voor het handhaven van de vrede. De Wardens waren afkomstig uit de machtigste families aan de Borders, clans van groot aanzien die in tijden van nood duizend mannen te paard konden brengen. De March Law zou ook zijn geslaagd, ware het niet dat deze zelfde machtige families meestal degenen waren die het beste uitgerust en het meest geneigd waren om hun buren te overvallen.
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Dice Rolling, End Game Bonuses, Events, Open Drafting, Secret Unit Deployment, Solo / Solitaire Game
- Designer
- Ed Beach