Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
Onitama
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 spelers
- Speelduur
- 15 tot 30 minuten
- Leeftijd
- 10+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- Spelmechanismen
- Grid Movement, Hand Management, Pattern Movement, Square Grid, Static Capture
Onitama
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 spelers
- Speelduur
- 15 tot 30 minuten
- Leeftijd
- 10+
- Moeilijkheidsgraad
- Gangbaar
- BGGID
€ 35,50
Momenteel Uitverkocht
Onitama is een fascinerend bordspel voor twee spelers waarbij tactiek, inzicht en een vleugje geluk de sleutel tot de overwinning zijn. Het speelveld is een 5x5 raster waar elke speler begint met vijf pionnen aan hun zijde, met de hoofdpion in het midden.
Uniek aan Onitama is het gebruik van kaarten die de mogelijke bewegingen van de pionnen bepalen. Elke speler heeft toegang tot twee open kaarten met daarop potentiële zetten voor hun pionnen. Daarnaast is er een vijfde kaart die door geen van beide spelers kan worden gebruikt.
Tijdens een beurt kiest een speler één van haar kaarten, verplaatst een pion volgens de gekozen kaart en vervangt vervolgens de gebruikte kaart met de vijfde kaart. De tegenstander kiest vervolgens één van zijn kaarten, verplaatst dienovereenkomstig en wisselt deze kaart met de vijfde kaart - die natuurlijk de kaart is die de eerste speler zojuist heeft gebruikt.
Het elimineren van de pionnen van de tegenstander is een essentieel onderdeel van Onitama. Door op een pion van de tegenstander te bewegen, wordt die pion uit het spel verwijderd. Het spel kan gewonnen worden door de hoofdpion van de tegenstander te verwijderen, of door je eigen hoofdpion naar de startpositie van de hoofdpion van je tegenstander te verplaatsen.
Uniek aan Onitama is het gebruik van kaarten die de mogelijke bewegingen van de pionnen bepalen. Elke speler heeft toegang tot twee open kaarten met daarop potentiële zetten voor hun pionnen. Daarnaast is er een vijfde kaart die door geen van beide spelers kan worden gebruikt.
Tijdens een beurt kiest een speler één van haar kaarten, verplaatst een pion volgens de gekozen kaart en vervangt vervolgens de gebruikte kaart met de vijfde kaart. De tegenstander kiest vervolgens één van zijn kaarten, verplaatst dienovereenkomstig en wisselt deze kaart met de vijfde kaart - die natuurlijk de kaart is die de eerste speler zojuist heeft gebruikt.
Het elimineren van de pionnen van de tegenstander is een essentieel onderdeel van Onitama. Door op een pion van de tegenstander te bewegen, wordt die pion uit het spel verwijderd. Het spel kan gewonnen worden door de hoofdpion van de tegenstander te verwijderen, of door je eigen hoofdpion naar de startpositie van de hoofdpion van je tegenstander te verplaatsen.
- Spelmechanismen
- Grid Movement, Hand Management, Pattern Movement, Square Grid, Static Capture
- Designer
- Shimpei Sato