Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 1 tot 4 spelers
- Speelduur
- 60 tot 90 minuten
- Leeftijd
- 12+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Hand Management, Open Drafting, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Turn Order: Stat-Based
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 1 tot 4 spelers
- Speelduur
- 60 tot 90 minuten
- Leeftijd
- 12+
- Moeilijkheidsgraad
- In balans
- BGGID
De Zapotec waren een precolumbiaanse beschaving die tot bloei kwam in de Vallei van Oaxaca in Meso-Amerika. Archeologische bewijzen tonen aan dat hun cultuur ten minste 2500 jaar oud is. Overblijfselen van de oude stad Monte Albán in de vorm van gebouwen, balspeelplaatsen, prachtige graftombes, en fijn bewerkte gouden sieraden getuigen van deze eens zo grote beschaving. Monte Albán was een van de eerste grote steden in Meso-Amerika en het centrum van de Zapoteekse staat die een groot deel van het grondgebied beheerste dat tegenwoordig tot de Mexicaanse staat Oaxaca behoort.
In een spel Zapotec bouw je tempels, korenvelden en dorpen in de drie valleien rondom de hoofdstad om grondstoffen te genereren die nodig zijn voor het bouwen van piramides, het brengen van offers aan de goden, en het uitvoeren van rituelen.
Elke ronde kiezen de spelers gelijktijdig een kaart uit hun hand om hun beurtvolgorde te bepalen en de grondstoffen die ze verzamelen. Spelers voeren vervolgens individuele beurten uit en geven grondstoffen uit om nieuwe huizen te bouwen, toegang tot speciale vaardigheden te krijgen, offers aan de goden te brengen en piramides te bouwen. De uitgespeelde actiekaart bepaalt drie belangrijke aspecten van de beurt van elke speler:
De grondstof die bovenaan de kaart is afgedrukt, bepaalt welke rij of kolom op het grondstofrooster moet worden geactiveerd om inkomsten te verzamelen.
Het icoontje in het midden van de kaart komt overeen met één van de negen eigenschappen van de bouwvelden op de kaart (één van de drie gebouwtypes, één van de drie regio's, of één van de drie terreintypes). Als een speler aan de beurt is, mag hij alleen bouwen op de velden die overeenkomen met dat icoon.
Het nummer onderaan de kaart bepaalt de beurtvolgorde voor de ronde wanneer de kaart wordt uitgespeeld.
Aan het einde van de ronde trekken de spelers nieuwe kaarten uit het centrale aanbod, waarbij de laatste niet getrokken kaart de bonuskaart voor de volgende ronde wordt.
Na vijf ronden krijgen de spelers punten voor de piramides, voor hun positie op de offer-lijst, en voor hun rituele kaarten. De speler met de meeste overwinningspunten wint.
- Spelmechanismen
- Area Majority / Influence, Hand Management, Open Drafting, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Turn Order: Stat-Based
- Designer
- Fabio Lopiano