Spellenvariant.nl maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om u te voorzien toepasselijke advertenties. Door gebruik te blijven maken van onze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Voor meer informatie zie onze privacy verklaring.
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 60 tot 120 minuten
- Leeftijd
- 14+
- Moeilijkheidsgraad
- Pittig
- Spelmechanismen
- Hand Management, Income, Loans, Market, Network and Route Building, Tags, Tech Trees / Tech Tracks, Turn Order: Stat-Based, Variable Set-up
- Taal
- Engels
- Aantal spelers
- 2 tot 4 spelers
- Speelduur
- 60 tot 120 minuten
- Leeftijd
- 14+
- Moeilijkheidsgraad
- Pittig
- BGGID
Brass: Birmingham is een strategisch economisch bordspel en het vervolg op het meesterwerk Brass uit 2007, ontworpen door Martin Wallace. Brass: Birmingham vertelt het verhaal van concurrerende ondernemers in Birmingham tijdens de industriële revolutie, tussen 1770 en 1870.
Net als in het originele spel, is het doel om je industrieën en netwerk te ontwikkelen, bouwen en vestigen om te profiteren van de lage of hoge marktvraag. Elke ronde voeren spelers twee acties uit volgens de beurtvolgorde, zoals:
1 Bouwen - Betaal de benodigde grondstoffen en plaats een industrietegel.
2 Netwerk - Voeg een spoor- of kanaalverbinding toe, waarmee je jouw netwerk uitbreidt.
3 Ontwikkelen - Verhoog de VP-waarde van een industrie.
4 Verkopen - Verkoop je katoen, gefabriceerde goederen en aardewerk.
5 Lening - Neem een lening van £30 en verlaag je inkomen.
Brass: Birmingham introduceert ook een nieuwe zesde actie:
6 Verkennen - Gooi drie kaarten weg en pak een joker locatie- en industriekaart. (Deze actie vervangt Dubbele Actie Bouwen in het originele Brass.)
Het spel bestaat uit twee helften: het kanalentijdperk (1770-1830) en het spoorwegtijdperk (1830-1870). Om te winnen, behaal je de meeste VP's. Deze worden geteld aan het einde van elke helft voor kanalen, spoorwegen en gevestigde (omgedraaide) industrietegels.
Birmingham bevat dynamische scoring voor kanalen/spoorwegen. In plaats van een vaste 1 VP voor alle verbonden kanalen en spoorwegen, geven veel industrieën 0 of zelfs 2 VP's. Dit biedt spelers de kans om in het eerste tijdperk hogere waarde kanalen te scoren en zorgt voor interessante strategieën bij de plaatsing van industrieën.
Ijzer, steenkool en katoen zijn drie industrieën die zowel in het originele Brass als in Brass: Birmingham voorkomen. Het spel introduceert ook een nieuw "Verkoop" systeem en drie nieuwe industrietypes: brouwerij, gefabriceerde goederen en aardewerk.
Brass: Birmingham is een vervolg op Brass en biedt een heel ander verhaal en spelervaring dan zijn voorganger. Verdiep je in de industriële revolutie en streef naar succes met slimme strategie
- Spelmechanismen
- Hand Management, Income, Loans, Market, Network and Route Building, Tags, Tech Trees / Tech Tracks, Turn Order: Stat-Based, Variable Set-up
- Designer
- Gavan Brown